Alla inlägg under augusti 2018

Av Karl Johansson - 22 augusti 2018 08:03

Jag vill börja med att säga att jag älskar bokserien, ja eller snarare de första böckerna i serien. Jag läste alla fem böcker som fans ute vid tillfället - på fem dagar. Jag blev väldigt exalterad när jag hörde att rollen som Jonas Taylor skulle spelas av Jason Statham; eftersom jag verkligen gillar honsom som skådespelare, även fast hans rolle rbrukar vara ganska lika.

 

En B-film i ordets rätta bemärkelse

 

När man sätter sig med sina varma popcorn på bio för att se en film om en förhistorisk megahaj som går till angrepp på oskyldiga; måste man anta att detta görs med en viss förväntan på att realismen har stannat kvar hemma på köksbordet. Detta till trots, finns flera delar i den nya storskaliga hajfilmen som är avgörande dumma. 

 

Alla försök till skämt är så felplacerade att det är svårt att döma när något verkligen är tänkt att vara kul. Även Rainn Wilson är maktlös här tack vare det hemska manuskriptet.

 

Gapa stort och säg: Generisk story

 

I Stillahavsområdet har naturligtvis något otroligt upptäckts. Detta blir problematiskt för de forskare som har skickats in i området, eftersom gruppen attackeras av ett 20 meter lång monsterhaj; en så kallad Megalodon, vilken man trodde hade varit utrotad i miljontals år. Superdykaren Jonas (Statham) kallas in för att rädda gruppen från djupet. Detta trots att ett misslyckat uppdrag fem år tidigare har traumatiserat honom och dessutom förstört hans rykte.

 

 

 

The Meg har sina ljusglimtar

 

Jag har sällan sett något som "The Meg". Nästan allt går fel. Tråkiga  actionsekvenser; humor som får dig att skaka på huvudet. Ändå är årets största hajfilm hysteriskt kul när det är så retarderat att det är underbart. The Meg som film var inte dålig ... men det var inte bra heller. Allt som kommer med en traditionell hajfilm hittar du här! En ostig historia som ändrade tempo och inriktning väldigt mycket; och såklart några bra actionsekvenser med hajen.


Slutligen


Sammantaget är The Meg tråkig, eländigt och fascinerande kul. Jag undrar fortfarande vad jag just bevittnat - men jag kommer mycket snart att glömma Jason Stathams kamp med denna Megalodon. Om det här är en bra eller en dålig sak måste det vara upp till den enskilde att fundera på.

Skapa flashcards